Prosty przewodnik do praktyki jogi

Joga jest bardzo popularną formą aktywności fizycznej, która przynosi wiele korzyści dla ciała i umysłu. Pomaga zredukować stres, poprawić siłę i elastyczność, a także wzmocnić koncentrację, równowagę i uważność. Istnieje wiele różnych stylów jogi, ale wszystkie mają wspólne zasady: wykorzystywanie póz i pozycji do budowania siły i elastyczności, a jednocześnie zachęcanie do skupienia się na oddechu. Nie ma żadnych specjalnych wymagań ani warunków wstępnych, by ćwiczyć jogę. Może ją uprawiać każdy, bez względu na wiek, płeć czy sprawność fizyczną. W rzeczywistości słowo "joga" pochodzi od sanskryckiego słowa oznaczającego "zjednoczenie". Praktykowanie jogi zbliża do siebie ciało i umysł. Obecnie istnieje tak wiele różnych rodzajów jogi - poświęć trochę czasu, by dowiedzieć się, który styl najbardziej do ciebie przemawia.

Czym jest joga?

Joga to fizyczna, umysłowa i duchowa praktyka, która może nam pomóc w budowaniu zdrowego i szczęśliwego życia. Słowo "joga" pochodzi od sanskryckiego słowa oznaczającego "zjednoczenie". Praktykowanie jogi zbliża do siebie ciało i umysł. Joga to nie tylko praktyka fizyczna, to sposób na życie. Jest to starożytna indyjska praktyka, która ma pomóc ludziom w budowaniu siły, elastyczności i koncentracji umysłowej. Joga składa się z ośmiu części, do których należą:

- Yama: Moralne i etyczne wskazówki dotyczące bycia dobrym człowiekiem, takie jak niestosowanie przemocy i prawdomówność.

- Niyama: samodyscyplina i kontakt z własnym ciałem, umysłem i duchem.

- Asana: Pozycje fizyczne i pozycje, które przyjmujesz podczas praktyki.

- Pranajama: Wykorzystanie oddechu w celu zwiększenia świadomości różnych części ciała.

- Pratyahara: Pozwalanie zmysłom na odbiór otaczającego nas świata.

- Dharana: Skupienie się na jednej rzeczy w umyśle.

- Dhyana: Medytacja, stan skoncentrowanej świadomości.

- Samadhi: Końcowy etap medytacji, stan czystej błogości.

Co to jest asana w jodze?

Asana to postawa lub pozycja używana w jodze. Służą one do rozciągania i wzmacniania mięśni, poprawiania równowagi i budowania wytrzymałości. Istnieje wiele różnych rodzajów asan, w tym pozycje stojące, siedzące i leżące. Pozycje stojące zazwyczaj rozpoczyna się ze złączonymi stopami i rękami u boku, z dłońmi skierowanymi ku górze. W pozycjach siedzących zwykle siada się w pozycji skrzyżnej na podłodze lub na macie do jogi. Pozycje leżące wykonywane są z plecami na podłodze.

Asany są zaprojektowane tak, by były wykonywane przez określoną liczbę oddechów, zanim przejdzie się do następnej asany. Na przykład, jeśli wykonujesz sekwencję jogi, która składa się z 10 pozycji (asan), zostanie ona podzielona na 2 zestawy po 5 asan każdy. Pierwszy zestaw 5 asan będziesz wykonywać przez około 2 minuty, a drugi przez około 1 minutę. Między każdym zestawem można zrobić krótką przerwę, a następnie przejść do następnego zestawu.